ဘုံဘာသာစကား ေပၚေပါက္ေရး

လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး တည္တံ့ခိုင္ျမဲရန္အတြက္ ဘာသာစကားနန္႔စာပီသည္ မဟိမျဖစ္အေရးႀကီးပါသည္။ တျခားေသာလူမ်ိဳးမ်ားအတြက္လား သာမာန္မွ်သာ ျဖစ္ႏိုင္ေသာ္ေလ့
အကြ်န္ရို႕ ရခိုင္လူမ်ိဳးတိ အဖို႔၌ အလြန္တရာ အေရးႀကီးပါသည္။ဇာေၾကာင့္ဆိုေသာ္ အကြ်န္ရို႕၏ ဘာသာစကားနန္႔စာပီသည္ အကြ်န္ရို႕ကို ဒုကၡပီးနီေသာ(သို႔မဟုတ္) အကြ်န္ရို႕ကို လူမ်ိဳးေဖ်ာက္ဖို႔ႀကိဳးစားနီေသာ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၏ ဘာသာစကားစာပီနန္႔ အတိုင္းထက္အလြန္ တူညီနီေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ သမိုင္းျဖစ္စဥ္အရ ရခိုင္သည္ ဗမာထက္
ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ရွီးက်သည္မွန္ေသာ္ေလ့ ေအနိရခိုင္လူမ်ိဳးရို႔၏ဘဝကား 
ဗမာလူမ်ိဳးႀကီးဝါဒေအာက္မာ မထင္မရွားလူမ်ိဳးစုေခ်တစ္ခုအျဖစ္နန္႔ အားမာန္ အစြမ္းသတၱိတိ
ငုပ္လွ်ိဳးနီစြာကိုကား ရခိုင္သူရခိုင္သားအားလံုးအသိပင္ ျဖစ္ပါသည္။
 
အလြန္တရာရွီးက်ေသာရခိုင္စာပီသည္ေလ့ ဗမာလူမ်ိဳးရို႕၏ မူပိုင္စာပီလုပ္ျခင္းကို ခံနီရပါသည္။
ရွီးရွီးေခတ္ကရခိုင္စာဆိုသွ်င္ရို႕ ရီးစပ္ထားခကတ္ေသာရခိုင္စာပီသည္ ရခိုင္လူမ်ိဳးရို႕အတြက္ ရည္ရြယ္ျခင္းျဖစ္သည္မွန္ေသာ္ေလ့ ဗမာလူမ်ိဳးရို႕၏ ဗမာပညာေရးစနစ္ေအာက္၌ ဗမာစာ
ပီအျဖစ္ သိမ္းသြင္းျခင္းကိုခံနီရျခင္းမာ အထူးဝမ္းနည္းဖို႔ေကာင္းပါသည္။(ရခိုင္နန္႔ဗမာစာ ကြဲကြဲျပားျပားမဟိခဘဲ   စာပီသံုးစြဲမွဳ  ဆင္တူနီခကတ္ျခင္း၏ အက်ိဳးဆက္ပင္ ျဖစ္ပါ
သည္။)  ရခိုင္စာပီသုေတသီတခ်ိဳ႕၏ႀကိဳးပမ္းမွဳေၾကာင့္ တခ်ိဳ႕ေသာ ရွီးရခိုင္စာပီတိကို ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ခေကေလ့စာဆိုသွ်င္ရို႕၏ မူရင္းအရီးအသားအတိုင္  ျပန္ရေသာစာပီကား
 ေကာင္းေကာင္းယွားပါးပါသည္။မည္သို႕ပင္ျဖစ္စီ ရခိုင္လူမ်ိဳးသမိုင္းသစ္၊ ရခိုင္စာပီယဥ္ေက်းမွဳသမိုင္းသစ္ကို အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ျပန္လည္တည္ေဆာက္ ကတ္ရပါမည္။
        မ်က္ေမွာက္ေခတ္ကာလ၌ ရခိုင္မ်ိဳးခ်စ္တခ်ိဳ႕က ရခိုင္စာပီတိုးတက္ေရးကို အသဲအသန္ႀကိဳးပမ္းလုပ္ေဆာင္နီကတ္ပါသည္။ တခ်ိဳ႕မာကား အမင္ဘာသာရခိုင္စာပီကို
မ်က္ကြယ္ျပဳကာ ေအာက္သားစာပီကို ဖထြီးစာပီအမွတ္နန္႔ ရီးစပ္နီကတ္သည္မာ စာပီပိုင္သွ်င္ျဖစ္ေသာ ေအာက္သားတိထက္ပင္ ေတာ္ကတ္တတ္ကတ္ပါသည္။  ပို၍ဆိုး
သည္မာ ေအာက္သားစာပီတိုးတက္ေရးကို လုပ္ေဆာင္ရံုနန္႔ မက်ီနပ္သီးဘဲ ရခိုင္စာပီတိုးတက္ေရးကို ဆန္႔က်င္ ေႏွာင့္ယွက္နီျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။ဤသို႔ ျပဳလုပ္ျခင္းသည္
ရခိုင္ထမင္းကိုစားေသာ ရခိုင္သားက ရခိုင္ျပည္ကို ပုန္ကန္ျခင္းျဖစ္ၿပီး ပုန္ကန္မွဳတိထဲတြင္ အဆိုးဆံုးဟုဆိုခ်င္ပါသည္။
          ရွီးေတာ္ဝင္ဘုရင္ေခတ္အဆက္ဆက္က ရခိုင္နန္႔ ေအာက္သားရို႕သည္ စာပီရီးသားမွဳ တူညီခသည္မွန္ေသာ္ေလ့ တစ္လံုးတစ္ပါဒမလြဲ လံုးဝတူညီျခင္းကားမဟုတ္ပါ။
မ်က္ေမွာက္ေခတ္ျမန္မာစာထဲတြင္ ရခိုင္ေဝါဟာရမ်ားပါဝင္သည္မာေလ့ အမွန္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းအခ်က္ကိုေထာက္၍ ျမန္မာစာကိုရခိုင္စာဟု အသ်ွင္ခံလွ်င္ မွားလားႏိုင္
ပါသည္။ေအာက္သားမ်ားသည္ ျမန္မာစာအဆင့္အတန္းျမင့္စီရန္အတြက္ ရွီးေခတ္ေအာက္သားစာပီနန္႔ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ေအာက္သားစကားေပါင္းစပ္မွဳတြင္ ရခိုင္ေဝါဟာ
ရမ်ားကို မြီးစပ္(ခိုးယူ)၍ ထည့္သြင္းလိုက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။အကြ်န္ရို႕ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားတြင္ေလ့ ရီွးေခတ္ရခိုင္စာပီနန္႔ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ရခိုင္စကားတိကို ေပါင္းစပ္ကာ ရခိုင္စာပီ
စံအရီးအသားတရပ္ ကို ျပန္လည္တည္ေဆာက္ကတ္ရပါမည္။
           မ်က္ေမွာက္ေခတ္ကာလတြင္ ရခိုင္စာပီေအာ္သံမ်ားၾကားလာရသည္မာ ထူးျမတ္ေသာမဂၤလာပင္ျဖစ္ပါသည္။ အတိတ္သမိုင္းကို ၿခီရာေကာက္ၾကည့္လွ်င္ ဝမ္းနည္း
ပက္လက္ ျဖစ္ရေသာ္ေလ့ သင္ခန္းစာယူကာ အားမြီးတတ္ဖို႔လိုပါသည္။ယင္းေၾကာင့္ ရခိုင္စာပီရီးသားရာ၌ မည္သို႔ပင္ရီးရီး ေအာက္သားစာနန္႔ မတူလွ်င္ၿပီးဗ်ာလ္ဟုဆိုကာ
ဦးတည္ရာမဟိဘဲရီးသားျခင္းကို ေယွာင္သင့္ပါသည္။ ဤသို႔ မဟုတ္ဆ ုိ္ပါက အပါး၌ဟိေသာ ရခိုင္စာပီပန္းတိုင္သည္ အဝီးဆံုးသို႔ေရာက္လားႏိုင္ပါသည္။ရွီးဂႏၳဝင္ရခိုင္စာပီ
သည္ အရီးအသားအမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲျပားျခင္းမဟိဘဲ တစ္မ်ိဳးတည္းရာဟိခေၾကာင္းကိုေလ့ သတိခ်ပ္ဖို႔လိုပါသည္။
           ရခိုင္စာပီတိုးတက္စီရန္အတြက္ ရခိုင္လူမ်ိဳးတိုင္း ရခိုင္ျခင္းနန္႔ ရီးသားဖို႔လိုအပ္ေတပိုင္  ယင္းရီးသားကတ္ေသာ ရခိုင္အရီးအသားမ်ား၏ အဓိကပန္းတိုင္ျဖစ္ေသာ
စံရခိုင္စာပီတရပ္ေပၚေပါက္ေရးမာေလ့ ပို၍ ပို၍ အေရးႀကီးပါသည္။အဓိကအေရးႀကီးေသာ အခ်က္မာစည္းရံုးေရးပင္ျဖစ္ပါသည္။ မညသည့္္သူကမည္သည္ပိုင္ရီးပတ္စီ
ကိုယ္ကေလ့ ကိုယ္ရီးခ်င္ပိုင္ရီးေမဟု သေဘာထားျခင္းမာ ေကာင္းေသာလုပ္ရပ္မဟုတ္ပါ။မ်က္ေမွာက္ေခတ္ရခိုင္လူမ်ိဳးရို႕၏ ရခိုင္စာပီရီးသားပံုအရဆိုလ်ွင္ ေနာက္မၾကာ
ခင္မာ ရခိုင္စာပီအမ်ိဳးအစားေပါင္းေထာင္နန္႔ ခ်ီ၍ျဖစ္လာႏိုင္ပါသည္။ဇာေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေအနိရခိုင္လူမ်ိဳးရို႕သည္ မိမိရို႕ပါးစပ္(ပဇ)က ေျပာေသာစကားလံုးဟူသမွ်ကို
ရခိုင္စကားဟု ျခြင္းခ်က္မဟိ ယံုၾကည္လာကတ္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ယင္းယံုၾကည္ေသာစကားကို စာအျဖစ္ခ်ရီးေသာအခါ ရခိုင္စာဟု ကင္းပြန္းတပ္လာကတ္ပါသည္။
ဤကားရခိုင္စာပီတိုးတက္ေရး၏ အေႏွာင့္အယွက္အတားအဆီးပင္ျဖစ္ပါသည္။
           အမွန္မာ တစ္ခုတည္းေသာ ရခိုင္လူမ်ိဳးအတြက္ တစ္မ်ိဳးတည္းေသာစာပီေပၚေပါက္ေရးကရာ အဓိကလိုအပ္ပါသည္။ ဤလိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္ဆည္းရန္အတြက္ ရခိုင္
လူမ်ိဳးတိုင္း မိမိရို႕  ေျပာဆိုေသာစကားမ်ားကို  ရခိုင္စကားဟု မ်က္စိစံုႏွိတ္ကာ မယံုၾကည္ဘဲ 
မည္သို႔မည္ပံု ေျပာဆိုရမည္ကို ဆင္ျခင္သံုးသပ္ဖို႔လိုအပ္ပါသည္။ဇာေၾကာင့္
ဆိုေသာ္ နီရာတိုင္း ေဒသတိုင္း ရခိုင္တိုင္းပါးစပ္(ပဇ)၌ ေအာက္သားေဝါဟာရမ်ား လႊမ္းမိုးထားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။
 
တခ်ိဳ႕ေဒသမ်ား၌ ေအာက္သားေဝါဟာရအမ်ားအျပားကို ယူငင္ေျပာဆိုမွဳမ်ားဟိေရပိုင္ တခ်ိဳ႕ေဒသမ်ားတြင္ ေအာက္သားေဝါဟာရလႊမ္းမိုးမွဳ တစိတေပြေလာက္ဟိပါသည္။ဥပမာတစ္ခုျပရပါလွ်င္ 'ရခိုင္လို' မွ 'လို' သည္ ေအာက္သားအသံုးအႏွဳန္းျဖစ္၍ ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားခိုးယူသံုးစြဲထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ယင္းအစား'ရခိုင္ပိုင္' ဟုေျပာပါမွ ရခိုင္စကားပီသပါမည္။ တခ်ိဳ႕ေဒသမ်ားမွ ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ား
ေျပာဆိုေသာ ရခိုင္စကားမ်ားမာ ရခိုင္စကားအစစ္ျဖစ္ေသာ္ေလ့ ဘံုရခိုင္စကားအျဖစ္သတ္မွတ္ရန္အတြက္စံခ်ိန္စံႏွဳန္း မျပည့္ဝေၾကာင္းတြိရပါသည္။'ရြာ' ကို 'ဝါ' ဟုေျပာ
ျခင္းနန္႔ 'ေျပာ'ကို 'ပြား' ဟု ေျပာျခင္းမ်ားသည္ ေဒသိယရခိုင္စကားမ်ားျဖစ္ေသာ္ေလ့ ဘံုရခိုင္စကားအျဖစ္ ရခိုင္လူမ်ိဳးရို႕ လက္ခံႏိုင္ကတ္ဖို႔ မဟုတ္ပါ။ သို႔ေသာ္ေလ့ ဤစကား
မ်ားမာ ေအာက္သားစကားကို ခိုးယူေျပာဆိုမွဳမ်ားနန္႔စာပါက အဖိုးတန္ေသာ ရခိုင္စကားမ်ားပင္ျဖစ္ပါသည္။
           ရခိုင္စကားတိမေပ်ာက္ခင္မာ ရခိုင္စကား၏ တန္ဖိုးကို သိဖို႔လိုအပ္ပါသည္။ ဘာသာစကားနန္႔စာပီ ေပ်ာက္လားပါက လူမ်ိဳးေပ်ာက္လားျခင္းနန္႔ အတူတူပင္ျဖစ္ပါသည္။
ရီမဟိေသာအရပ္၌ ရီ၏တန္ဖိုးကို သိေရပိုင္ ဘာသာစကားေပ်ာက္ဆံုးလားခါမွ ဘာသာစကား၏တန္ဖိုးကို သိလာမည္ဆိုပါက ၿဖီမၿပီႏိုင္ေသာ ေနာင္တတရားရာ အဖတ္တင္ပါမည္။ဗမာစာပီကို ကိုယ့္စာပီအျဖစ္သံုးစြဲ ျခင္းထက္ အမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲျပားေသာ ရခိုင္အရီးအသားမ်ားကိုသံုးစြဲျခင္းက ပိုေကာင္းပါသည္။
 
ယင္းထက္ တစ္ခုတည္းေသာ ဘံုရခိုင္စကားကိုသံုးစြဲျခင္းက အလြန္တရာေကာင္းပါသည္။ ရခိုင္ရိုးမမဂၢဇင္းမထုတ္ခင္ ဆရာေမာင္ဗသိန္းက ဆရာေမာင္စံေဖာ္ အား ရခိုင္ရိုးမမဂၢဇင္း၏ စာလံုးေပါင္းသတ္ပံုမ်ားကို ဆရာေမာင္စံေဖာ္၏မူအတိုင္း ရီးကတ္ရန္ အၾကံျပဳခဖူးပါသည္။ 
သို႔ေသာ္ဆရာေမာင္စံေဖာ္က သေဘာထားႀကီးစြာျဖင့္ ' ကိုယ္ရီးခ်င္ပိုင္ ရီးကတ္ပတ္စီ ရခိုင္အရီးအသား
ျဖစ္ေကက်ီဗ်ာလ္ ေနာက္ခါ တဆတ္ဆတ္ နန္႔ စာလံုးေပါင္း တူညီလာလိမ့္ေမ' ဆိုၿပီး ရႊတ္ပီးခေသာေၾကာင့္ ေအနိေခတ္တြင္ စာလံုးေပါင္းသတ္ပံုအမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲလာရပါသည္။
ယင္းအခ်ိန္ကသာ ဆရာေမာင္စံေဖာ္ က သူ႔မူအတိုင္းရီးသားရန္ လက္ခံခပါက အဂုအခ်ိန္တြင္ ရခိုင္စာပီ အရီးအသားတည္ျမဲေကာင္းတည္ျမဲ နီပါမည္။
            ဆရာေမာင္စံေဖာ္အရီးအသားတြင္ ဗမာအသံုးအႏွဳန္းလံုးဝမပါလား ဟု မီးခြန္းမ်ားထြက္လာႏိုင္ပါသည္။ ဗမာစကားအသံုးအႏွဳန္းမ်ားပါႏိုင္ေသာ္ေလ့ ဘံုရခိုင္စာပီ
ေပၚေပါက္ေရးအတြက္ တစိတေပြေလာက္ အသံုးအႏွဳန္းကို ခိုးယူသံုးစြဲသင့္က သံုးစြဲသင့္ပါသည္။(ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕နယ္က ရြာတစ္ရြာမာ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္စြာ ဆြမ္းကို
ဒံုနန္႔ပို႔ေက မသံုးေဆာင္ပါ။ ဆြမ္းအုဋ္နန္႔ပို႔မွ သံုးေဆာင္ပါေရ။အစခါဆရာေတာ္ကို ေဝဖန္စြာတိဟိခကတ္ေကေလ့ အဂုအခ်ိန္မာ ယင္းရြာစြာ ဆရာေတာ္၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္
ယဥ္ေက်းမွဳကိုထိန္းသိမ္းေရ သမိုင္းဝင္ရြာျဖစ္လာပါေရ။)
             တခ်ိုဳ႕အျမင္၌ ဘံုရခိုင္စာပီေပၚေပါက္ေရးသည္ ရခိုင္အစိုးရနန္႔ သက္ဆိုင္သည္ဟု ဆိုပါသည္။ ဤသို႔႐ွဳျမင္ျခင္းမာ မွန္ကန္ေသာ္ေလ့ ရခိုင္အစိုးရေပၚလာမည္ကို
ထိုင္၍ေစာင့္နီလို႔ကားမျဖစ္ပါ။မည္သည့္လုပ္ငန္းမဆို အမ်ားနန္႔သက္ဆိုင္ပါက စည္းရံုးမွဳဟိဖို႔လိုအပ္ေၾကာင္းကိုေလ့ သတိခ်ပ္သင့္ပါသည္။ရခိုင္လူမ်ိဳးအတြက္ရခိုင္စာပီရႊီးသားရာတြင္ မိမိအတၱမ်ားကို ထည့္သြင္းရီးသားပါက ယင္းရခိုင္စာပီသည္ ရခိုင္လူမ်ိဳးအတြက္အက်ိဳးမျဖစ္ဘဲ မိမိတစ္ေယာက္တည္း ကိုယ္က်ိဳးအတြက္ျဖစ္လားပါမည္။
 
 ရခိုင္စာပီတိုးတက္ေရးအတြက္ အေထာက္အပံ့မျဖစ္ဘဲ အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္လားလွ်င္ကား ပို၍ပင္ ဆိုးရြားလားပါမည္။လားယင္းနန္႔ ခရီးမေရာက္ဘဲ ရခိုင္စာပီရီးယင္းနန္႔
ေအာက္သားစာပီပါးသို႔ ျပန္၍ေရာက္လားႏိုင္ပါသည္။
              ရခိုင္ေတးျခင္းမ်ားေပၚစက ရခိုင္အဆိုေတာ္မ်ား၏ ရခိုင္စကားအသံုးအႏွဳန္းမ်ားမာ တစ္ေယာက္နန္႔တစ္ေယာက္ အနီးစပ္ဆံုးတူညီမွဳကိုရခကတ္ပါသည္။ ဇာေၾကာင့္
ဆိုေသာ္ ဘံုရခိုင္စကားကို ဦးတည္၍ ႀကိဳးစားသီဆိုခကတ္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။ရခိုင္ဘုရင္ရို႕ ထီးနန္းစိုက္ခကတ္ေသာ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕နယ္မွ အဆိုေတာ္ ကိုျမတ္ခိုင္ေက်ာ္
သည္ပင္လွ်င္ ရခိုင္စကားမပီလတ္မည္ကို ေၾကာက္၍ သူ၏သူ႕အေၾကာင္းေတးျခင္းစာအုပ္၌ ရခိုင္စကားမပီပါက နားလည္ခြင့္လြတ္ဖို႔ ေတာင္းပန္ဖူးပါသည္။
 
ေျမာက္ဦးသားတစ္ေယာက္က ရခိုင္စကားမပီမည္ကိုေၾကာက္သည္မာ စဥ္းစားသင့္ေသာ အခ်က္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ေတာင္ဂုတ္ျမိဳ႕နယ္သားမ်ားျဖစ္ေသာ ကိုဝင္းကိုခိုင္နန္႔ ကိုစံေမာ္သိန္း
ရို႕သည္ေလ့ ေတးျခင္းဆိုေသာအခါ ေတာင္ဂုတ္ရခိုင္လီသံနန္႔ မဆိုကတ္ပါ။ အေျဖကယွင္းပါသည္။ဘံုရခိုင္စကား ဘံုရခိုင္စာေပၚေပါက္ေရးကို ဦးတည္ကတ္ျခင္းပင္ျဖစ္ပါ
သည္။ကိုေဇာ္မင္းထြန္းနန္႔ မိန္းျမန္းခန္းတစ္ခု၌ ကိုေဇာ္မင္းထြန္းက သူေတးျခင္းမဆိုျခင္းမာ ရခိုင္စကားမပီေသာေၾကာင့္ဟု ေျဖထားပါသည္။ အဂုသူ ေတးျခင္းဆိုနီပါသည္။                        
 
အဂုအခ်ိန္တြင္ကိုေဇာ္မင္းထြန္းအနီနန္႔ ရခိုင္စကား ပီသည္ မပီသည္ကို  အတိအက်မသိရေသာ္ေလ့  လက္ဟိရခိုင္ အဆိုေတာ္မ်ားထဲတြင္ကား သူ႔ေလာက္ရခိုင္စကား
မပီေသာသူတိ မကန္ဟိပါသည္။ 
              ဘံုရခိုင္စာပီ ဘံုရခိုင္စကားေပၚေပါက္ေရးအတြက္ ရခိုင္အဆိုေတာ္တိ၊ ရခိုင္ဗီဒီယိုေလာကသားတိနန္႔ ရခိုင္စာပီသမားတိမာ အမ်ားႀကီးတာဝန္ဟိပါသည္။ ရခိုင္စာပီ
ပညာသင္ေက်ာင္းတိမဟိသီးေသာအဂုေသာအခ်ိန္တြင္ ယင္းတာဝန္သည္ ထိုပုဂၢိဳလ္ရို႕ေဂါင္းထက္ ပခံုးထက္တြင္ဟိပါသည္။ေအနိရခိုင္စာပီရီးသားနီေသာ အကြ်န္သည္ပင္လွ်င္
ရခိုင္စာပီအရီးအသားကို ရခိုင္ေတးျခင္းစာအုပ္မ်ားမွ အစျပဳသင္ယူခရပါသည္။ မွန္ကန္ေသာရခိုင္စာပီမ်ားကိုဖတ္လာရေသာခ်ိန္တြင္ကား ရခိုင္ေတးျခင္းစာအုပ္မ်ား၏ ရခိုင္
ဘာသာစကားမွားယြင္းမွဳမ်ားကို သိလာရပါသည္။ယင္းေၾကာင့္ ရခိုင္စာပီအႏုပညာသွ်င္မ်ားသည္ ရခိုင္စာသင္ျပသူဆရာမ်ားအျဖစ္သို႔ အလိုအလ်ာက္ ေရာက္ဟိနီကတ္ပါသည္။
               မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ ရခိုင္လူမ်ိဳးတခ်ိဳ႕၏ လက္ကျမင္း ပဇကျမင္းကတ္မွဳမ်ားသည္ ရခိုင္ဘာသာစကားအနာဂတ္အတြက္ ႀကီးမားေသာ ျခိမ္းေျခာက္မွဳႀကီးျဖစ္ပါသည္။
ဘာသာစကားစိမ္႔ဝင္မွဳသည္ ပဇနန္႔လက္ကျမင္းကတ္ျခင္းမွစတင္ပါသည္။လက္ဟိကာလ ရခိုင္လူမ်ိဳးရို႕ အသံုးမ်ားလာေသာ နိရဥၥရာ ကို နရိန္စရာ ဟုဖတ္ျခင္း၊ ဂီတပဥၥ ကို ဂီတပ်ိန္စ
ဟု ဖတ္ျခင္းမ်ားကို ဆင္ျခင္သံုးသပ္ဖို႔လိုပါသည္။ စြာ ကို ေစာ္ ဟုဖတ္ျခင္းရီးျခင္းကိုေလ့ အမွားအမွန္ဆန္းစစ္ဖို႔ လိုအပ္ပါသည္။
                ဇာမဟုတ္ေသာ မ်ိဳးျခားဘာသာစကားတိကိုေတာင္မွ မပီပီေအာင္ ႀကိဳးစားသင္ယူနီကတ္ရေသာေခတ္မာ ရခိုင္စကားပီသရန္အတြက္ အတၱကင္းေရအမ်ိဳးခ်စ္ျခင္း
ကရာ အဓိကက်ပါသည္။ ခက္သည္ကား မဟုတ္ပါ။ ခက္သည္ဆိုလွ်င္ေလ့ မ်ိဳးျခားဘာသာစကားမ်ားေလာက္ကား ခက္မည္မဟုတ္ပါ ။ရခိုင္ဘာသာစကားတိုးတက္ ရွင္သန္စီရန္အတြက္ ရခိုင္အဆိုေတာ္၊ ရခိုင္ဗီဒီယို သရုပ္ေဆာင္၊ရခိုင္မဂၢဇိန္းဂ်ာနယ္၊ရခိုင္သတင္းစာနန္႔ရခိုင္သတင္းဌာနရို႕သည္ ရခိုင္ဘာသာစကားကိုတြင္က်ယ္စြာအသံုးျပဳဖို႔လိုအပ္ပါသည္။    
                နိဂံုးအနိန္နန္႔ ရခိုင္လူမ်ိဳးရို႕ ပဇက္တိသည္ ရခိုင္စကားအစစ္အမွန္ကိုေျပာကာ ရခိုင္လူမ်ိဳးရို႕လက္တိသည္ေလ့ ရခိုင္စကားအစစ္အမွန္ကို အဓိကထား ရြီးသားျခင္းျဖင့္
အတၱကင္းေသာ အမ်ိဳးခ်စ္ျခင္းကိုေဖာ္ျပႏိုင္ကတ္ပါစီလို႔ ဆုေတာင္းလိုက္ပါသည္။


                                                                     ခိုင္မင္းဇံ(ရခိုင္ျပည္)
Print Friendly and PDFPrintPrint Friendly and PDFPDF